Nacházíte se: Mallorca Home | Doma u moře » FAQ

Vaše nejčastější dotazy

1

Co potřebuji k nákupu nemovitosti ve Španělsku?

Potřebujete především dvě věci - vážný zájem o koupi nemovitosti a odpovídající finanční bonitu. Ostatní náležitosti vám pomůžeme vyřešit - vyhledání nemovitosti, prověření nemovitosti, registraci NIE nebo CIF (španělské daňové identifikační číslo), otevření bankovního účtu, volbu vhodného gestora či advokáta, zajištění státního notáře, překlady smluv i změny smluv s dodavateli energií.


Jaké jsou poplatky spojené s koupí?

Uvedená cena je cena prodávané nemovitosti. K ní je třeba připočítat celkové poplatky 10-14% z ceny nemovitosti. Poplatky zahrnují: daň z převodu nemovitosti (8-10% dle její ceny) nebo daň z přidané hodnoty (10% nahrazuje daň z převodu u novostaveb). V případě využití služeb španělského advokáta 1% z ceny nemovitosti, dále notářský poplatek, poplatek katastrálnímu úřadu a provizní poplatek.


Jak transakce probíhá?

Samotná finanční transakce má dvě časti - rezervaci a platbu nemovitosti. Rezervace ve výši 10% z ceny nemovitosti se standardně provádí klasickým bankovním převodem do 5 dnů od podpisu rezervační smlouvy (opční smlova) na notářský úschovní účet. Částku ve výši 90% ceny převádíte před podpisem kupní smlouvy na vlastní bankovní účet ve Španělsku. Banka vám poté vydá bankovní šek v příslušné výši a tím zaplatíte nemovitost přímo u notáře, při podpisu kupní smlouvy. Je také možné zaslat obě částky 10% + 90% na notářský úschovní účet.


Potřebuji advokáta?

Nemovitost můžete zakoupit bez advokáta, asistenci renomovaného španělského advokáta vám však 100% doporučujeme. Originály rezervační i kupní smlouvy se vyhotovují ve španělském jazyce a podléhají španělskému právu. Zajišťujeme celý proces prodeje a pečlivě hlídáme jeho bezchybný průběh, dobrý advokát je však vaší nejlepší pojistkou. Spolupracujeme s osvědčenými advokátními kancelářemi z Mallorky i Andalucie a při výběru spolehlivého a pružného advokáta vám rádi poradíme.


Potřebuji španělský účet?

Ano, na váš španělský bankovní účet převedete částku potřebnou k platbě nemovitosti a k úhradě souvisejících poplatků. Platba pak probíhá šeky vydanými bankou (kryté bankovní šeky) přímo při podpisu kupní smlouvy u notáře. Bankovní účet budete potřebovat i nadále při platbě za energie a služby související s provozem a údržbou vaší nové nemovitosti a při platbě roční daně z nemovitosti.


Mohu ve Španělsku zažádat o hypotéku?

Ano, španělská hypotéka je výhodný způsob spolufinancování nákupu nemovitosti, úrok se aktuálně pohybuje kolem 2%. Spolupracujeme s renomovanými kapitálovými společnostmi i s několika bankami, financování vám můžeme pomoci řešit ještě před prohlídkou nemovitosti. Standartní hypotéka pro ne-rezidenty pokrývá maximálně 50% ceny nemovitosti. 


V jakém jazyce probíhá komunikace s bankou, s advokátem, s notářem?

Úředním jazykem ve Španělsku je španělština, originály rezervační i kupní smlouvy jsou vyhotoveny taktéž ve španělštině. Ke každé smlouvě zajišťujeme překlady, budete-li vyžadovat překlady s certifikací, využíváme osvědčený překladatelský servis v ČR. Ve Španělsku spolupracujeme s bankéři a advokáty se specializací na zahraniční klientelu, angličtina je v komunikaci samozřejmostí. Druhým nejpoužívanějším jazykem je němčina.


Jaký je rozdíl mezi koupí nemovitosti v ČR a ve Španělsku?

Koupě nemovitosti probíhá obdobně jako v ČR - přes financování, prohlídku, rezervaci, koupi až po následný správní servis. Rozdíl je ve způsobu nabytí nemovitosti - nabývacím titulem je ve Španělsku kupní smlouva podepsaná u notáře, nikoli následný zápis do rejstříku vlastnictví (obdoba českého katastru nemovitostí). Koupi nemovitosti ve Španělsku obvykle zajišťují dva makléři, jeden na straně prodávajícího a druhý na straně kupujícího. Rozdíl je také ve výši souvisejícíh polatků (daň z převodu, notářský a katastrální poplatek).


Jak probíhá prohlídka nemovitosti?

Ještě před prohlídkou s vámi budeme konzultovat financování nemovitosti a pomůžeme s výběrem banky a advokáta ve Španělsku, případně s předjednáním výhodné španělské hypotéky. Termíny prohlídek obvykle rezervujeme týden předem. Je vhodné počítat s alespoň 3-denní návštěvou Španělska, abychom zajistili prohlídku nemovitosti, obhlídku oblasti, konzultaci s makléřem prodávajícího a konzultaci u advokáta. Po celou dobu vám bude k dispozici náš česky mluvící makléř.


Jak probíhá rezervace nemovitosti?

Prodáváme nemovitosti na základě obchodních smluv s majiteli i s realitními kancelářemi splňujícími španělské licenční a profesní standardy. Rezervační opční smlouvu mezi kupujícím a prodávajícím vystavíme buďto přímo nebo za asistence španělského advokáta. Jakmile doladíme všechny náležitosti a zapracujeme požadavky obou stran, zajistíme oboustranné podepsání smlouvy. Rezervace nabývá účinnosti zaplacením 10% rezervačního poplatku na stanovený úschovní účet.


Kdy se stanu vlastníkem nemovitosti?

Nabývacím titulem je ve Španělsku kupní smlouva, nikoli následný zápis do rejstříku vlastníctví (obdoba českého katastru nemovitostí). Kupní smlouva se podepisuje u státního notáře, podpisem zůčastněných stran přechází vlastnictví nemovitosti z prodávajícího na kupujícího. Z kanceláře notáře již odcházíte s kopií nabývacího titulu a s klíčemi od vaší nové nemovitosti. 


Mohu novou nemovitost ihned pronajmout?

Ano, nemovitost můžete pronajmout záhy po podpisu kupní smlouvy. Zde je třeba rozlišovat mezi dlouhodobým a krátkodobým pronájmem. Dlouhodobý pronájem je stvrzený nájemní smlouvou na dobu minimálně 1 měsíce a není zde žádné formální omezení. Krátkodobý pronájem nemovitosti je možný, pokud má nemovitost schválenou turistickou licenci. Máte-li v úmyslu nemovitost komerčně pronajímat (Airbnb, Booking ap.), doporučujeme vybírat z nemovitostí s platnou turistickou licencí.


Jaké jsou povinnosti vlastníka nemovitosti ve Španělsku?

Jako vlastník nemovitosti ve Španělsku máte povinnost platit roční daň z nemovitosti (IBI), městskou daň (odvoz odpadu) a daň z příjmu. Roční daň z nemovitosti se odvíjí od velikosti nemovitosti a je srovnatelná s adekvátní daní v ČR. Roční městská odpadová daň je obvykle poloviční. Daň z příjmu je roční, pokud nemovitost nepronajímáte (tzv. fiktivní pronájem) nebo čtvrtletní, pokud pronajímáte a je v podobné výši jako IBI. V případě koupě bytu v domě či nemovitosti v komunitní správě platí vlastník měsíční poplatek za správu společných prostor, počítat je třeba také s pojištěním nemovitosti. Správu všech poplatků i úřední pošty je možno svěřit do rukou advokáta či gestora.